Onze ervaring op de Australische boerderij.

3 augustus 2016 - Renmark, Australië

Hallo allemaal,

Voor jullie is er de afgelopen maanden misschien een hoop gebeurd, maar hier is er niet veel verandering geweest. We zijn hard aan het werk geweest, en we hebben een aantal verschillende banen mogen proberen. Na een tijdje hebben we eindelijk een leuke baan gevonden die ook nog eens redelijk betaalde, dus iedereen blij!

We zitten al weer vier maanden in Renmark op een hele leuke camping. Het is erg koud hier, voor australische begrippen.  Daarom verblijven we in een stacaravan. De eigenaren Tony en Jenni zijn zo gastvrij en vriendelijk en ze hebben ons al meerdere keren aan een baan geholpen.  Toen we voor het eerst aankwamen liet Tony al zijn contactenlijst van banen zien. Hij heeft ons al aan drie banen geholpen.  Elke baan wordt steeds beter. Onze eerste baan was bij boer Harry ( trouwens niet via Tony, maar via gumtree gevonden).  Hier hebben we druiven geplukt, peren gesneden en gedroogd fruit verplaatst. We kregen gemiddeld 100 dollar voor 2 personen op een dag. Dus helaas werden we er niet rijk van plus dat Harry niet erg vriendelijk was. Maar goed daarna hebben we een mooie roadtrip  Great Ocean Road gedaan. Toen we daar van terug kwamen gingen we bij Tony langs. Onze tweede baan was sinaasappels plukken. Met een tas op je buik beklim je een hoge ladder om uit de boom sinaasappels te pakken. Deze vulde je vervolgens in een bin.  De bin van kubieke meter kon 200 kg sinaasappels hebben.  Zo had je eindeloze rijen.  Dit hebben we voor vijf dagen gedaan. Tony kwam naar ons toe dat hij een uurbaan voor ons had bij een kleine familie op de boerderij.

Van 8 mei tot 15 juli 2016 hebben we het leven van een australische boerderij meegemaakt. De eigenaren bestonden uit vader Rod en zoon Nigel.  Hun opbrengsten komen voornamelijk uit de amandelbomen, maar ze hebben ook schapen en citroenbomen. Het was erg leuk om bij een kleine australische familie verschillende werkzaamheden uit te voeren.  Nigel nam zijn honden Ruby en Izzy vaak mee naar de boerderij. De boerderij bestond uit 5.000 hectare . Daarom mochten we de quad lenen om zo naar de andere kant van de boerderij te crossen.  Ruby en Izzy rende daar rond en het zoontje van Nigel ( Joel, 2 jaar) kwam ook soms met papa mee. Hij speelde dan op een grote berg  van amandelen en snoepte heel de dag. We hebben verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Citroenen geplukt, amandelen in een vrachtwagen geschept, takken aan harken, sprinklers opnieuw aangelegd. Ook mochten we een hek bouwen. De schapen werden namelijk naar een ander gebied verplaatst en ze mochten natuurlijk niet ontsnappen. Opa vertelde ons dan met trots dat het vorige hek al 40 jaar stond, maar het werd nu wel tijd voor een nieuwe. Tom heeft voor het eerst traktor gereden in zijn leven en Nina heeft leren timmeren.  Aan het einde werd er nog een groot vuur gemaakt van de takken die wij hebben opgehaald en van de bomen die uit de grond werden gehaald.  Na 2.5 maand was het werk helaas op en hebben wij afscheid genomen.

De baan waar we nu werken wordt onze laatste baan. We moeten citrus bomen snoeien. Tom gaat dat met de kettingzaag de taken verwijderen en ik leg de takken in het midden van het pad. We gaan over een paar dagen met de werkgever  en 8 finse backpackers mee naar Hilston. Een nieuwe plek waar we nog een paar maandjes hopen te werken. Na dat avontuur kunnen we eindelijk onze reis vervolgen en hopen we genoeg gespaard te hebben. Op de planning staat nog de rest van Australie, Nieuw Zeeland en Japan te bezoeken. We kijken erg uit naar onze vakantie. Ook is het werken zeker een ervaring die we nooit zullen vergeten!!

Groetjes,

1. Linda:
    3 augustus 2016
    Geweldig! Erg leuke foto's.!
  2. Rob de Ridder:
    3 augustus 2016
    Jullie steken de handen wel uit de mouwen en hebben door het veelzijdige werk op de boerderij het vak van boer zijn flink onder de knie gekregen. Tom, pas je wel op met het zagen en Nina met het verzamelen van de takken. Je zult al wel de nodige schrammen hebben opgelopen. Ik heb veel respect voor jullie inzet en het harde werken. In Nederland zijn er genoeg bewoners die hun tuintje graag willen omheinen; dus ook hier werk genoeg. Ik hoop dat jullie nog een fijne en onvergetelijke tijd zullen hebben in Australië, Nieuw-Zeeland, Tasmanië? en Japan, maar kijk ook uit naar jullie thuiskomst.

Groeten,
    Pa/Rob
  3. Ingrid de Ridder:
    3 augustus 2016
    Heel leuk om weer te lezen ( en te zien) over jullie belevenissen. Jullie zijn harde werkers hoor!!!
    Voortaan hebben we geen klusjesman meer nodig:)

Liefs,
    Ingrid xxx
  4. Sas:
    4 augustus 2016
    Hahaha weten wij ook weer wie we kunnen bellen voor het timmerwerk!

Superleuk jongens, even hard werken nog & dan lekker genieten van t mooie leven! Dikke x
  5. Marlous:
    4 augustus 2016
    Nou jullie zijn zeker harde werkers! Er staat nog een hoop op jullie lijstje dus je weet waarvoor je het doet. Leuk om te lezen dat de aussie's jullie zo'n warm welkom hebben gegeven. Take care! En vergeet tussendoor niet te genieten. Liefs xx
  6. Magda:
    6 augustus 2016
    Leuk dat het zo goed met jullie gaat en toch ook de handen uit de mouwen steken en genieten! Nog een goed verblijf daar en in Japan en geniet ervan!
  7. Thea:
    6 augustus 2016
    Hoi Nina en Tom, dank voor jullie update en de foto's. Fijn dat alles goed gaat. Jullie verblijven wel in een heel andere wereld, wat een ruimte. Werk ze nog en vast veel plezier in het vervolg van jullie reis. Lieve groet.