Bedankt Australie

13 december 2016 - Cairns, Australië

Na 9 maanden werken en reizen Australie nemen we afscheid. In totaal hebben we 3.5 maand gereisd. 20.000 km gereden en onze auto met winst verkocht in Cairns. Onze eerste gekochte auto (MAZDA,1994) heeft ons naar heel veel mooie bestemmingen gebracht. We hebben erg veel plezier ervan gehad. Ook al kan de auto niet harder dan 90km/ph, en met heuvel oprijden zelfs maar 50km. We waren daarom ook erg blij dat we in Cairns aangekomen waren.  Veel backpackers waren op zoek naar een auto en er was weinig aanbod. Dus we hadden erg geluk. De tweede dag in Cairns reden de nieuwe eigenaren met 438.000 km op de teller ervan door. Het was wel even gek, het was niet alleen ons vervoer, maar ook ons huis van de afgelopen maanden. We hebben de oostkust in 6 weken gereden,  veel strand gezien en temperaturen boven de 25graden gehad. Opzich niet erg natuurlijk als je bedenkt dat in Nederland de winter aan de gang is. Hierbij zullen we onze hoogtepunten van de afgelopen tijd beschrijven.

Waterpark Gold Coast

Het is 35 graden en eigenlijk te warm om buiten te lopen, dus besloten we om wat afkoeling in een waterpark te zoeken.  Aan de Gold Coast zitten een aantal pretparken en het was dan ook alleen mogelijk om een ticket te kopen voor 2 dagen met toegang tot twee attractieparken. Het waterpark had hele leuke glijbanen waar je met banden af kon glijden. De volgende dag zijn we naar Movie World gegaan. Daar was alleen meer dan de helft van de attracties gesloten. Daarom besloten we om terug te gaan naar het waterpark. Je mocht bijna niks van eten mee het park in nemen, behalve fruit. Als echte nederlanders kwamen we met een tas vol met trossen bananen het park in. Het eten in de pretparken blijft duur.

Koala vasthouden

In de buurt van Brisbane zijn we naar een koala opvang/dierentuin ( Lone Pine Koala Sanctuary) geweest. Hier worden de koala’s erg goed verzorgd en er werden verschillende presentaties gehouden. Er waren wel 100 koala’s en er was zelfs een kindergarten. Daar zaten de moeders met de kleine baby koala’s op hun rug. Heel leuk om te zien. Voor wat extra geld mochten we een koala vasthouden. Heel bijzonder! Ze wegen 8a10 kilo, zachte vacht en scherpe nagels. Het duurde maar 1a 2 minuten, maar zeker de moeite waard. De verzorgers lieten mensen alleen de koala’s die wakker waren vasthouden, zodat ze niet uit hun normale ritme werden gehaald. Koala’s slapen namelijk 20 uur op een dag. Naast de koala’s waren er ook kangaroos.  We hebben die al veel gezien. Deze kangaroos waren niet meer bang voor mensen en we mochten ze te eten geven. De kangaroos kregen veel eten en daardoor sprongen ze zelfs weg om naar hun rustplek te gaan.

Met de ferry naar Stradbroke Island

Als vervanging voor Fraser Island zijn we naar Stradbroke Island gegaan. Ongeveer even groot als Ameland, maar veel minder inwoners. Een mooi rotsachtig eiland, waar je walvissen/dolfijnen kan spotten vanaf maart tot November. We hebben een wandelroute gelopen, waar veel uitkijkpunten waren. Helaas hebben  we geen walvis gespot!

Surfles bij Agnes Water

Australie staat bekend om het surfen. De plaats Agnes Water is de laatste plek in het noorden op de oostkust waar je kan surfen. Daarna begint de Great Barrier Reef en dus geen golven meer. De surfles was maar 17 dollar.( goedkoopste in heel het land). Je zat dan wel in een klasje van 40 mensen. De golven waren erg laag, maar ideaal om te leren. Ze geven je een duwtje zodat je vaart hebt met de golf mee en dan is het de bedoeling dat je op een stabiele manier gaat staan op de surfplank. Reslutaat Nina lag vaak onder water en Tom stond vaak op de surfplank.

Dolfijnen een visje geven bij Tin Can Bay

Elke ochtend zwemmen er vier dolfijnen de baai in van Tin Can Bay.  Elke ochtend om 8.00 mogen de toeristen dan een visje geven. Er waren verzorgers bij die goed op de dolfijnen letten. Elke ochtend krijgen ze maar 1/8 deel vis binnen van wat ze nodig hebben. Het blijven wilde dolfijnen en ze moeten zelf ook op jacht. Het moment dat we een visje gaven aan de dolfijn was zo voorbij, maar ook weer een mooie ervaring erbij. Na het voeren zwemmen ze weer naar de zee en dan komen ze s’ochtends weer terug.

Snorkelen met schildpadden bij Green Island

Ook wij wilden graag het natuurlijk wereldwonder Great Barrier Reef bewonderen.  Green Island was een goeie plek om te snorkelen.  Het was het seizoen van de stinger( gevaarlijk kwalletje), dus we werden in een heel pak gehezen. Het koraal was prachtig en er zwommen heel veel mooie vissen. De Great Barrier Reef is een beschermd gebied en daardoor zijn er nog veel mooie koraal en vissen in stand. We waren vooral op zoek naar de zeeschildpadden. Die waren erg moeilijk te vinden, maar naar een tijdje zoeken zagen we er twee. Heel bijzonder om met ze te zwemmen. De schildpadden zwemmen zo rustig en mooi. We waren zo in bewondering dat er vlak voor ons een kleine haai langs zwom. Toen keken we elkaar aan, was dat nou een haai, maar hij was al weer weggezwommen. Toevallig stond de haai op de foto, terwijl wij de schildpad aan het fotograferen waren.

Riviercruise bij Daintree, krokodillen spotten.

In het noorden van Australie komen veel krokodillen voor.  Bij elk riviertje staat wel. Pas op, krokodillen. Niet zwemmen en niet dicht bij de kant gaan staan. Wij besloten om een bootje op te gaan waar je toch kans had om ze te zien. In de winter (onze zomer) liggen de krokodillen zelf op de kant, maar nu was het water warm genoeg en bleven ze vooral in het water. Met geluk hebben we een krokodil naar de overkant zien zwemmen en hebben we een baby krokodil gezien.

Skydiven Cairns

Gisteren besloten om te gaan skydiven. Hoe vaak krijg je de kans om een vliegtuig uit te springen en   met een parachute in de lucht te hangen. Was het eng? Ja het was erg eng.  Het zenuwachtige/angstige gevoel van te voren en vooral in het vliegtuig op het moment dat je gaat springen. Gelukkig hoef je zelf niks te doen en de instructeur regelt alles.  Terwijl het vliegtuig naar een hoogte van 3000meter gaat en de instructeur alles aan het klaarmaken is, ben je aan het wachten. Tom had een Japanse instructeur Tats en hij vertelde heel rustig dat je lekkere Ramen ergens in Yokohama kon eten haha, terwijl de sprong binnen 3 minuten ging  gebeuren. We hadden verteld dat we naar Japan gaan en hij was erg trots en enthousiast.  De deur van het vliegtuig werd geopend en de harde wind was al te voelen. Nina als eerste en de angst was wel te horen. Tom vlak erna.  De vrije val is tussen de 20 en 30 seconde en gaat wel tot 200km-per uur. Je voelt je erg opgelucht als de parachute open klapt en je  samen weer met beide voeten op de grond staat. Aan het einde kregen we de video/foto’s op usb mee. ( filmpje bijgevoegd bij video’s). Wat een ervaring zeg!

We nemen dan toch echt afscheid van het land waar we 20.000 km links hebben gereden, het land van de kangaroos, koala’s, emus, spinnen en de gekste dieren die je maar kan verzinnen, het land waar afstand niks voorstelt, het land waar altijd een bbq buiten staat, het land waar je in elk dorp/stad een k-markt kan vinden, het land waar wij het australische boerderij leven hebben leren kennen, het land waar iedereen altijd vraagt, ‘how you doing’, het land waar de backpackers via de app wikicamps de gratis kampeerplekken opzoeken, het land met een aboriginal cultuur, het land waar de aussies trots op zijn en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Bedankt voor de ervaring Australie! Nu is het tijd voor  Japan :)

1. Ingrid de Ridder:
    13 december 2016
    Het is weer erg leuk om jullie avonturen te lezen.
    Het is maar goed dat we niet altijd alles weten. Haaien, krokodillen en...skydiven.
    Australië zullen jullie niet gauw vergeten.
    Op naar het volgende land. Ik raak de tel een beetje kwijt:)
    Heel veel plezier in Japan!!!
    Liefs, Ingrid
  2. Linda:
    13 december 2016
    Geweldig! Zoveel gezien en gedaan. Australië zullen jullie inderdaad niet gauw vergeten. O, o, skydiven. Ik ben zo blij dat jullie het niet eerder verteld hebben. Nu was het in ieder geval algebeurd. Wel te gek hoor! Liefs en groetjes van Linda
  3. Tom:
    13 december 2016
    Geweldige verhalen en briljant filmpje bij het skydiven whaha, echt heel erg dapper van je! In Japan niet meer van die gevaarlijke dingen gaan doen hè zusje haha?! Zo te lezen is jullie tijd in Australië iig onvergetelijk geweest, dus dat is zeer geslaagd! Geniet nog van Japan en dan gauw weer richting NL en de familie! Xxx Tom
  4. Rob:
    14 december 2016
    Erg leuk om weer wat van jullie belevenissen in Australië te lezen. Het is toch niet alleen maar werken geweest, maar jullie hebben daar ook de nodige fun gehad. Nina, de video is indrukwekkend met een vrije val van 200 km naar beneden. Ook goede muziek erbij. Blij dat jullie veilig in Japan zijn geland.
    Groeten van Rob
  5. Magda:
    14 december 2016
    Wat een eenorme land en wat genieten jullie! Leuk om allemaal te lezen! Als ik jong was ging ik ook! Ik wens jullie fijne feestdagen en kom behouden thuis! Liefs van Magda.
  6. Thea:
    14 december 2016
    Lieve Nina en Tom, wat een mooi verhaal. Vooral het filmpje van het skydiven was geweldig. Fijn om jullie na zo lange tijd weer op bewegend beeld te zien. Veel plezier in Japan en ook vast prettige feestdagen gewenst. Dag, Thea