Coastal Drive

28 maart 2016 - Renmark, Australië

Hoi allemaal,

We zijn alweer een maand in Australie en het bevalt nog prima! We rijden alweer een maand met onze Van door zuid australie. Onze eerste stop was Sydney en daar gingen we ook meteen op zoek naar een auto. Het liefst een auto waarin we konden slapen. Sydney zelf hebben we nog niet goed gezien, maar de Sydney Car Market wel. Op de derde dag hebben we de Van uit 1996 gekocht van een duitse jongen. Het was even wennen om links te rijden en om met je huis overal na toe te rijden, maar nu weten we niet beter. Vanaf Sydney zijn we naar Wollongong gereden, waar we op de camping Mark ontmoeten die ons graag de australische gastvrijheid wilde laten zien. We werden uitgenodigd om bij hem te bbqen en we mochten nog een week gebruiken maken van de faciliteiten van zijn caravan. Deze dagen hebben we vooral onze rijdende huis schoongemaakt en zijn we lekker na het strand gegaan. Na het luxe leven in azie is het even wennen om elke dag weer zelf te koken. Dat gaat ons nu ook prima af. Onze route gaat door Victoria van Sydney-Wollongong-Dalmeny- Bermaguio-Bairnsdale- Metung-Yarram- Wilson Promontory- Philip Island- Yarra Valley- Mildura- Adelaide-Renmark.

In het begin is het even wennen met de auto, maar al snel wordt het ‘gewoon’ om de rotonde links te nemen. Van Wollongong zijn we richting het zuiden gegaan. Het zijn vooral lange uitgestrekte wegen, maar een hele mooie route om langs de kust te rijden. Sommige dorpjes voelen voor ons aan als slaapdorpjes waar maar een paar winkels gevestigd zijn. Heel anders dan de druk bewoonde steden in Azie. Het is ook het naseizoen en daardoor komen we vooral mensen die met pensioen zijn tegen . Iedereen is erg geinteresseerd en vertelt ons waar we heen moeten om mooie uitzichtpunten te zien. Onderweg van Dalmeny naar Bermaguio komen we al veel kangaroos tegen. Helaas worden we ook geconfronteerd met veel doden kangaroos langs de weg. Gelukkig hebben we meer levenden gezien. Het is erg bijzonder dat deze dieren alleen hier leven. Voor de rest eten ze vooral gras en springen een beetje rond. Vanaf Yarram zijn we nar Wilson promontory gereden.

Wilson promontory

Ook al wel 'the Prom’ genoemd. Dit is een prachtig nationalpark met uitzichten over turqoise blauw water, rotsachtige heuvels, en waar kangaroos, emoes, wallibys, wombats en koalas leven. We hebben hier ook veel wandelingen gemaakt. We zijn bijvoorbeeld op zoek gegaan naar wilde dieren op de wildlife walk. Zachtjes en sluipend, maar we zijn er geen 1 tegengekomen. Dus besloten we om maar weer naar onze slaapplek te gaan en daar waren twee kangaroos rustig aan het eten. Het blijft de natuur.

Philip island

Van Wilson promontory zijn we naar Philip island gereden. Hier hebben we de 'pinguïnparade' bekeken. Met zonsondergang komen ze weer terug aan land om naar hun nesten te gaan. Heel leuk om te zien dat ze waggelend het strand opkomen om terug te gaan naar hun nest. Het is hier nu herfst en we merken toch dat het erg koud aan het worden is. Temperaturen die we in Nederland natuurlijk wel gewend zijn. Deze dagen hebben we ook vooral regen gehad. Het weerhield ons er niet van om in het national park de koala’s te bezoeken.

Van Philip Island zijn we op zoek gegaan naar werk. We kwamen uiteindelijk uit in Mildura waar we een paar dagen voor gemiddeld 2.50 dollar per uur vijgen hebben geplukt. En zelf Tom op zijn verjaardag hard aan het werk. Het vijgen plukken was niet zo’n succes, omdat het niet veel verdienden, zijn we richting Adelaide gegaan. Pasen hebben we daar doorgebracht.

Renmark

Na Adelaide werd het tijd om weer werk te vinden. We hebben gemerkt dat het niet erg makkelijk is. Uiteindelijk hebben we druiven geplukt in Renmark bij een lokale boer. We zijn hier een weekje gebleven, omdat het seizoen nog niet echt begonnen is. Daarom hebben we besloten om nog twee weekjes de great ocean road te rijden en dan hier terug te komen om weer ergens aan het werk te gaan.

Groetjes, Tom en Nina

1. Marlous:
    24 april 2016
    Hey zussie en Tom, weer een nieuw hoofdstuk aan jullie reis, gaaf om zo veel te zien per busje. Een heel andere cultuur en wildlife dan in Azië, maar daardoor niet minder leuk. Niet te hard werken he;-) take care daar. liefs X
  2. Ingrid de Ridder:
    25 april 2016
    Ha Nina en Tom. Fijn om jullie avonturen weer op het blog te lezen. De bus maakt heel wat kilometers! Jammer dat het koud is,maar aan de foto's te zien is het wel weer een prachtige omgeving. Succes met een baan zoeken en we spreken elkaar gauw. Dikke kus,Rob en Ingrid
  3. Thea:
    25 april 2016
    Hoi Nina en Tom. Ik keek al uit naar jullie verhaal vanuit Australië. Het is anders dan Azië maar ook weer heel mooie foto's. Tom, ik weet niet wat de datum was, maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Genieten jullie nog en doe voorzichtig. Lieve groet, Thea
  4. Tom:
    2 mei 2016
    Heeey Nienie en Tom,

Leuke verhalen om te en vooral het contrast met Azië is duidelijk merkbaar. Alles zal ongetwijfeld z'n charme hebben, maar de natuur in Australië is aan jullie foto's te zien echt prachtig. Hopelijk hebben jullie aan het eind van de reis nog tijd (en geld haha) over om wat meer van Sydney te zien?!

Succes met rondreizen en met het vinden van werk. Geniet ervan!

Xxx Tom